12 اکتبر 2022- افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر در معرض خطر تعدادی از بیماری ها از جمله مشکلات چشم و پا، حملات قلبی و سکته مغزی و آسیب کلیوی و عصبی قرار دارند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که هر چه زنی زودتر به دیابت مبتلا شود، احتمال دارد زودتر وارد یائسگی شود. نتایج این مطالعه در جلسه سالانه انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) در آتلانتا، که از 12 تا 15 اکتبر 2022 برگزار می شود، ارائه خواهد شد.

در طول چند دهه گذشته، بروز دیابت نوع 1، نوع 2 و بارداری به طور پیوسته افزایش یافته است. در نتیجه، انتظار می‌رود زنان بیشتری نسبت به قبل، بخش بیشتری از زندگی خود را در سنین باروری با تشخیص دیابت بگذرانند. پیش از این، تعدادی از مطالعات خطر ابتلا به دیابت پس از یائسگی را ارزیابی کرده بودند، اما این مطالعه جدید که با نظارت بر بیش از 11000 زن انجام شد، به دنبال درک پیامدهای طولانی مدت دیابت پیش از یائسگی بر سلامت باروری زنان، از جمله سن آنها در زمان یائسگی طبیعی بود.

بر اساس این تجزیه و تحلیل، محققان دریافتند که سن تشخیص زودهنگام هر دو نوع دیابت (40 سال) با سن زودتر در یائسگی طبیعی در مقایسه با افرادی که دیابت نداشتند، مرتبط است. ارتباط معنی داری بین دیابت بارداری و سن یائسگی مشاهده نشد.

دکتر وراتی مهرا، نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه تورنتو، می گوید: مطالعه کوهورت گذشته نگر بزرگ ما نشان می دهد که حتی پس از تعدیل متغیرهای کمکی مرتبط با سن در یائسگی طبیعی، ما هنوز ارتباطی بین تشخیص زودهنگام دیابت و یائسگی زودرس و تشخیص دیابت دیرتر با سن دیرتر در یائسگی در مقایسه با افرادی که به دیابت مبتلا نیستند، یافتیم. ما امیدواریم کار ما پایه‌ای برای تحقیقات بیشتر در این زمینه باشد، تا بتوانیم اثرات طولانی‌ مدت دیابت بر بدن انسان و سیستم تولید مثل را بهتر درک کنیم و از آن جلوگیری نماییم.

دکتر استفانی فاوبیون، مدیر پزشکی NAMS، گفت: شواهد این تحقیق به شواهد رو به‌ رشد مربوط به عوارضی که دیابت بر بدن انسان وارد می‌کند، افزوده شد. این شواهد نشان می‌دهند که زنان جوانی که با تشخیص دیابت زندگی می‌کنند، بیشتر مستعد پیری تخمدان‌ها و یائسگی زودرس هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-10-women-diabetes-early-age-menopause.html